Petter

443A1333-om

Foto: Viveka Österman

Hej!

För tillfället jobbar jag som fysansvarig och kostrådgivare för Luleå Hockeys A-lagsverksamhet, Northland Basket och LF Basket. Övrig tid som PT (personlig tränare) på Hermelinen i Luleå och som föreläsare till föreningar och företag. Jag anlitas av Sisu som utbildare och av (SvFF) Svenska Fotbollsförbundet som fyscoach i region nord. Tillsammans med Fredrik Sjölander (duktig tränare) från Stockholm så har jag startat upp vårt utbildningsföretag Holistic Movement Trainer. Sedan 2011 har jag även ett utbyte med NHL klubben Minesota Wild och deras fystränare Kirk Olson och nu sedan i år med Jokerits KHL organisation.

Senaste 10 åren har varit en ständig utveckling då jag utbildat mig med de bästa i branschen både i Sverige och utomlands. Jag lär av de bästa och har skapat egna strategier för hur jag guidar mina klienter.

Min bakgrund

Jag har själv en idrottskarriär inom framför allt fotboll bakom mig. Den lärde mig mycket om min kropp och jag hann med spel i superettan och även 2 säsonger professionellt i Portugal. Jag har spelat i olika divisioner som högst i superetten. Jag har steg 2 tränarutbildning. Tänat Alviks IK i 5 säsonger och Norrbottens länslag pojkar -90. Som spelare har jag erfarenheter från några av norrlands bästa tränare. Eftersom jag både tränat och spelat med olika lag i Italien och Portugal så har jag haft möjligheten att känna på två annorlunda träningskulturer. Under mina resor i Brasilien har jag tittat på flertalet träningar och matcher med ligalag. Redan 1999 gjorde jag ett studiebesök på Zicos Fotbollsakademi i Rio de Janerio. 1996 pluggade jag i Florens och bevakade när AC Fiorentina hade sina träningar inte lågt från vår bostad. Under studietiden tränade jag med två olika italienska amatörlag.

Idag

Nu brinner jag för att lära ut bra träning till så väl motionärer som elitidrottare så att de förhoppningsvis lär sig rätt från början. Att träna hårt är lätt, att träna smart är svårt… är något jag märker på de flesta kunder jag har. De tror att personlig träning bara handlar om att ”köra in i kaklet”. Men att bygga upp fysiken från grunden är så mycket mer… Dvs screena, utvärdera och designa program och periodiseringar som inte bara gör dig snyggare men oxå optimerar din hållning och rättar till dina obalanser.

Ett extra stort tack

Framförallt vill jag tacka Anna och Joakim Dettner på STAC, Scandinavian Top Atletic Center som fick in mig på rätt spår och gjorde att jag först förändrade mitt eget liv och nu andras med riktig mat, träning och en Holistisk Livsstil.

Kom ihåg att vi inte behöver jämföra oss med andra… Men alla kan bli en bättre version av sig själva. Om du har bestämt dig, så ses vi snart!

/Petter

Min filosofi

Nutrition

Min erfarenhet visar att kosten oftast har större betydelse än vad de flesta tror. Både när det gäller att bygga en vältränad kropp och när det gäller en robust hälsa. Är du ute efter en förändring av din kroppskomposition så är träningen viktig men kostens betydelse är betydligt större. Det går sällan att dölja en dålig diet med träning.

  • Jag lär dig tanka kroppen med rätt sorts näring och lär dig undvika skadliga födoämnen som lightprodukter och processerad mat.
  • Ät bra proteinkällor, helst ekologiskt, närproducerat eller vilt.
  • Ät näringsrika grönsaker som ger dig viktiga enzymer och basar kroppen.
  • Ät kolhydrater som innehåller både energi och näring. Tex råris, vildris, sötpotatis, quinoa, hirs, bovete, havre och liknade.
  • Ät bra fetter som finns i ekologiskt smör, bregott, kallpressad olivolja, naturella nötter, avokado, kokosolja, vildfångad fisk eller fiskolja med omega 3.
Träning

Vad är den bästa funktionella träningen för dig? Är du fotbollsspelare, långdistanslöpare, tennisspelare, motionär, helt otränad eller på väg tillbaka efter en skada eller en tids sjukdom?
Sover du tillräckligt, stressar du runt dina dagar, konsumerar du massor av koffein, nikotin, äter du bara skräpmat. Har du tränat något senaste fem åren? Ja som du förstår så kan det skilja en hel del vart du som klient ska börja på din träningsresa.

Jag ser till att du börjar på rätt nivå och att du hela tiden bygger på belastning, ändrar program, periodisering mm så att det passar dig och dina specifika mål. 
Jag är spetsutbildad inom korrektiv funktionell träning. Fördelarna med att träna funktionellt är att du lär din kropp nya programvaror så den kan klara av de påfrestningar som krävs inom din sport eller i ditt vardagsliv.

Om du istället använder fria vikter, kettlebells, kabelmaskiner, stabilitetsbollar så utmanar du kroppen i alla tre rörelseriktningar. Du får en bra hållning på köpet och en stark och stabil kropp som klarar av vardagens eller din sports påfrestningar. Ser du dessutom till att utvecklingsstretcha dina stela muskelgrupper (om du har några) så kan du ganska snabbt hitta tillbaka till din kropps ursprungliga rörelsemönster. 

Tveka inte att kontakta mig så hjälper jag dig på rätt spår.

Performance Training

Siktar du på att bli grym i någon idrott så kan det ofta vara bra att ha en plan och att följa en periodisering med sin styrketräning. Dvs att ha perioder där man fokuserar på olika styrkekvalitéer och eventuellt planerar in toppningstillfällen under säsongen. Styrketräningen kan vara både prestationshöjande och skadeförebyggande om den utförs med bra planering på sidan om din huvudidrott.